donderdag 17 mei 2012

Het behouden huis - W. F. Hermans


Titel: Het behouden huis
Schrijver: W.F. Hermans
Aantal pagina’s:  78





Titelverklaring
De titel van het boek is ‘Het behouden huis’ . Het boek gaat over een Partizaan die in de oorlog bij een huis terecht komt. Dit huis is ondanks alle vernietiging in het stadje nog volledig behouden. Daarom heet het boek dus  ‘Het   behouden huis’.


Het centrale thema
Het centrale thema in het boek is het contrast tussen het behouden, wat nog bestaat en alle verwoesting. Als de Partizaan Duitsers in huis neemt, neemt hij eigenlijk ook de chaos in huis. De eigenaar van het huis en zijn vrouw worden door de ik-figuur vermoord, omdat hij bang is dat de chaos weer terugkeert. Na de overname van de stad door de partizanen, sluit de ik-figuur zich weer bij het leger aan. De chaos keert daarmee weer terug.


Personages
Ik-figuur: De ik-figuur is een man, van wie de naam en leeftijd onbekend zijn. Hij heeft enkele jaren gevangen gezeten, maar is nu op de vlucht. Hij is al vier jaar van huis. De ik-figuur probeert aan de chaos te ontkomen. Hij gaat een huis bewonen dat verlaten lijkt. Hij verwisselt zijn uniform met kleren van de (voormalig) eigenaa. Hij geeft toestemming aan een Duitse kolonel als deze hem verzoekt woonruimte aan het Duitse leger af te staan. Als de eigenaar van het huis terugkomt, beschouwt hij deze man als een indringer. Hij vermoordt hem en zijn vrouw. Als de stad belegerd wordt, probeert hij de oude man, die in de afgesloten kamer woont, te helpen. Na de partisaanse overname van de stad, trekt hij zijn uniform weer aan. Hij sluit zich weer bij het leger aan en keert daarmee terug naar de chaos.
Duitse kolonel: De Duitse kolonel is een vriendelijke man. Hij verontschuldigt zich voor het gedrag van zijn mannen. De ik-figuur laat hem leven, maar uiteindelijk wordt hij door de partisanen opgehangen.
De Spanjaard: De ik-figuur ontmoet een Spanjaard, die ook bij de groep Partizanen hoort. Ze praten over elkaars verleden, hoewel dit niet makkelijk gaat omdat ze een andere taal spreken De Spanjaard verlangt naar een vrouw, want hij heeft al drie maanden geen vrouw meer gehad.
De oude man: In het huis is er een afgesloten kamer, de ik-figuur ontdekt dat daar een oude man woont. In de kamer heeft hij enkele aquaria met zeldzame vissen staan. Hij is 96 jaar oud en erg doof, daardoor is hij afgesloten van de buitenwereld. Hij praat vol lof over het Duitse leger, dat het huis behouden heeft. De oude man wordt uiteindelijk net zoals de kolonel door de Partizanen vermoord.


Persoonlijke leeservaring
Ik vond ‘Het behouden huis’ een ingewikkeld boek om te lezen. Dit kwam niet door het taalgebruik, dat vooral bestond uit korte zinnen en makkelijke woorden, maar door de vele onwaarschijnlijke gebeurtenissen (bijv. de oude man die in de afgesloten kamer woonde). Ook werden bepaalde gebeurtenissen niet volledig omschreven, waardoor het soms lastig was om te begrijpen wat er gebeurde. De personages  werden niet erg uitgebreid beschreven, het ging in dit boek vooral om de gebeurtenissen. Het boek was erg kort, daarom was er ook niet veel ruimte voor uitgebreide karakterbeschrijvingen en een erg uitgewerkt plot.
Ik vond dat dit boek wel een heel goed beeld gaf van de chaos en waanzin van de oorlog. Ook leek het huis slechts behouden en veilig, uiteindelijk werd het toch verwoest en opgeslokt in de verwoesting van de oorlog.
Ik denk dat de schrijver hiermee wilde aangeven dat in de oorlog eigenlijk geen enkele plek veilig en onverwoest blijft.
‘Het behouden huis’ vond ik een minder leuk boek om te lezen dan ‘Isabelle’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten